Hustadvika HPV.png

Hustadvika Kommune reduserer vedlikeholdsetterslepet med aktiv bruk av hovedplan vei

Ytterst i Havgapet ligger Hustadvika kommune. Som mange andre kommuner, slet Hustadvika med lave budsjetter og stort vedlikeholdsetterslep. De bestemte seg for å ta i bruk hovedplan vei i veiforvaltningen, og begynner nå å se resultater.

 

Hovedplan vei - veieiers viktigste styringsverktøy

Veiteknisk Institutt har utarbeidet «Hovedplan vei» for en rekke kommuner. Formålet er å dokumentere og presentere status på det eksisterende veinettet med mengder og tilstand, samt å beregne drifts- og vedlikeholdsbehovet for å opprettholde lokal ønsket vegstandard over tid. I den forbindelse er det viktig også å få kartlagt og dokumentert omfanget av etterslepet, den delen av vegnettet med uakseptabel standard. Når dette er kjent så kan dette bringes videre til bevilgende myndighet sammen med et vegfaglig forslag for en handlingsplan for utbedring av etterslepet. Det er også viktig å få dokumentert nødvendig bevilgningsnivå for å stoppe ytterligere vekst i etterslepet. Veiteknisk Institutt utarbeidet hovedplan vei for Hustadvika kommune i 2019/2020.

Hustadvika er en kommune i Møre og Romsdal fylke som ble etablert 1. januar 2020 ved sammenslåing av kommunene Eide og Fræna. For den veiinteresserte kan vi nevne at fylkesvei 64 mellom Åndalsnes, Molde og Kristiansund går gjennom kommunen. Den kjente Atlanterhavsvegen er en del av fylkesvei 64. Det kommunale veinettet består av 207,242 km kommunale veier hvorav 17,292 km er kommunale gang- og sykkelveier (2020). Hustadvika kommune er medlem av Veiteknisk Institutt.

Utbedringer i egen regi

Videre trekker Hustad frem at de fokuserer på både bærekraft og bæreevne når de rehabiliterer og forsterker eksisterende kommunale veier. Hvilken metode de benytter avhenger selvsagt av type vei, og dens tilstand. I hovedsak ønsker de å gjenbruke eksisterende vei og arbeidet utføres av eget mannskap. Det legges ned en enorm innsats av fagarbeiderne som virkelig legger sin stolthet i dette arbeidet. Hustad er sitt ansvar bevisst og følger opp arbeidene i anleggsfasen og kartlegger parsellens tilstandsutvikling over tid. Dette gjøres bl.a. med gjentakelse av 360-graders veifotografering av veinettet som samtidig gir muligheten for å oppdatere hovedplan vei.

Aktiv bruk gir resultater

Hustadvika kommune vedtok sin hovedplan vei i 2021. Denne planen legger grunnlaget for det arbeidet som legges ned for å gradvis forbedre den kommunale veistandarden.

For å opprettholde dagens standard sier hovedplanen at det minst må bevilges 28 mill. per år. Herav 17 mill. kroner til drift og 11 mill. kroner til investeringer. Med dette årlige beløpet så vil kommunen kunne opprettholde dagens veistandard og vil greie å holde den slik at videre forfall unngås. Politikerne har bevilget ekstra midler i perioden etter hovedplanen ble vedtatt. Dette har gjort at veistandarden i kommunen har fått et løft. Utfordringen nå ligger i å holde nivået fremover.

Siden hovedplanen ble vedtatt har veiavdelingen jobbet aktivt med denne som styringsverktøy. Prioriteringer er omtrent utelukkende basert på hovedplanen. Stian Hustad er driftsleder for kommunalteknikk og forteller at en god hovedplan, sammen med økonomiske rammer og gjennomføringsevne, gir resultater.

Hustad viser også til viktigheten av å oppdatere og ajourføre i NVDB, og sammen med Veiteknisk Institutt har kommunen sett på utviklingen i årene etter hovedplanen ble tatt i bruk.

«Hustadvika kommune er et skoleeksempel»

«Hustadvika kommune er et skoleeksempel når det kommer til bruk av hovedplan vei. Dette viser at en hovedplan vei må brukes aktivt og oppdateres av veiforvalter i planperioden, og at det gir resultater.»

Ved å aktivt oppdatere data i NVDB får kommunen et godt verktøy for å se utviklingen i veinettets tilstand. Kommunen har prioritert utbedringer der problemene er størst, og utviklingen viser imponerende tall – vi ser at veiene i såkalt «kritisk» kategori er redusert fra 15 prosent i 2020 til 4 prosent i 2024. Videre ser vi at tilstandskategori stor (gul) er redusert fra 46 prosent til 28 prosent i samme periode.

Vi står parat til å hjelpe deg - Les mer om Hovedplan vei og hva vi kan gjøre for deg